Existují místa, ve kterých je vypůjčení automobilu výhodné a vyplatí se vám nejenom po stránce komfortu, ale i nákladů. Poté jsou místa, kde jsou služby autopůjčovny dražší alternativou k veřejné dopravě. A pak zbývají země, ve kterých je potřeba případné půjčení pořádně promyslet. Do této poslední kategorie spadají Rusko, Čína, Indie a Japonsko.
Čína
V Číně si poměrně jednoduchá, samotný automobil si nepůjčíte. Důvodem je nařízení tamější vlády, která povoluje toto privilegium výhradně osobám s čínským řidičským oprávněním, tedy obyvatelům či osobám s dlouhodobým pobytem. Tamější silniční doprava navíc trpí nedostatečnou infrastrukturou vzhledem k počtu vozidel, proto se doporučuje využívat veřejné dopravy. Případně si můžete pronajmout automobil s řidičem.
Rusko
O dopravě v Rusku koluje mnoho historek, které jsou bohužel často pravdivé. Země se potýká s velmi hustou a nepřehlednou dopravou ve městech, mimo města je až na výjimky infrastruktura nedobudovaná, případně na velmi nízké úrovni. V případě zájmu o zapůjčení vozidla je tak předem popřemýšlet nad případnou trasou. Při cestě na východ či po dálnici M56 Lena řidičům osobních aut reálně hrozí zapadnutí a doslova pohřbení automobilu v bahně.
Pokud se i navzdory tomu rozhodnete automobil zapůjčit, počítejte s částkou od 1000 Kč výše za den půjčení základních modelů. Věk řidiče by měl být 25-70 let, je nutné mít platné vízum, pas, mezinárodní řidičský průkaz (za 50 Kč vám jej vystaví na městském úřadě) a kreditní kartu či peníze na zálohu. Řidičský průkaz je vhodné nechat přeložit do azbuky na české ambasádě, jinak vám jej při kontrole nemusí uznat. Toto neplatí pro Kaliningradskou oblast, kde by měl postačit evropský řidičský průkaz.
Při řízení se obrňte velkou trpělivostí, neboť rusové prakticky nedodržují značení a často platí pravidlo, že silnější automobil vyhrává. Velmi časté jsou nehody a policejní kontroly. Parkujte zásadně na hlídaných parkovištích, neboť krádeže jsou tu velmi časté. Nedoporučuje se jezdit po setmění. Při cestách mimo města je vhodné pojistit se kanystrem s náhradními pohonnými hmotami.
Alternativou je opět pronájem vozidla s řidičem.
Indie
V Indii panuje podobná situace jako v Rusku. Vozidlo si můžete půjčit za podobných podmínek i cen, pouze překlad mezinárodního ŘP není nutný, postačí ho mít v angličtině.
Kromě chaotického způsobu řízení, nekvalitních silnic a nerespektování pravidel silničního provozu, se v Indii ještě přidává atribut – stejně jako ve Velké Británii se i zde jezdí vlevo. Alternativou je pronájem vozidla s řidičem, taxislužba či poměrně rozsáhlá síť vlakových a autobusových linek.
Japonsko
I Japonsko se potýká s obrovskou hustotou provozu, například v Tokiu jsou hodinové zácpy na denním pořádku. Jinak je ale infrastruktura v pořádku, takže největším problémem pro našince je cena služeb a dopravní značení v japonštině. Při zapůjčení vozidla se připravte na cenu přesahující 1200 Kč za den u základního modelu. Potřebnými dokumenty jsou pas, mezinárodní řidičský průkaz přeložený do japonštiny a kreditní karta pro složení zálohy. Překlad může zajistit česká ambasáda v Japonsku.
Co se vlastního řízení týče, připravte se opět na levostranný provoz, pomalou jízdu a do jisté míry i zákon silnějšího. Můžete se setkat s křižovatkami bez označení hlavní a vedlejší silnice, přičemž teoreticky má platit, že širší silnice je hlavní. Prakticky ale záleží na domluvě řidičů.
Skutečným problémem je ale již zmíněná cena služeb. Dálnice jsou značně zpoplatněné, takže se vám vyplatí cestovat po vedlejších silnicích se silným provozem a reálnou rychlostí okolo 50 km/h. Je proto otázkou, zda vám spíše nevyplatí cestovat vlakem, který je sice rovněž nákladný, ale zároveň i rychlý.